مقاله

انواع آرد گندم + کاربرد آن در صنعت آشپزی

آرد، پودر ریز به دست آمده از آسیاب کردن گندم است. این ماده در دنیای آشپزی، به ویژه در تهیه نان و شیرینی کاربرد بسیاری دارد. در میان اجزای آن، گلوتن، پروتئینی که در گندم، جو و غلات وجود دارد، نقش مهمی ایفا می کند.

گنجاندن گلوتن در آرد باعث کش آمدن خمیر  می شود و باعث می شود تا آرد نرمی بیشتری پیدا کند. مقدار گلوتن موجود در flour به طور مستقیم بر چسبندگی و خاصیت ارتجاعی خمیر تأثیر می گذارد. در این مقاله از وبسایت گز نیکومنش نگاه مختصری به تاریخچه آرد گندم و شیوه تولید آن خواهیم انداخت.

انواع آرد و کاربردهای کلی آن

آرد نول یا سه صفر

این نوع آرد دارای بافتی صاف و یکدست به همراه محتوای پروتئین بالایی است. رنگ آن سفید است و حاوی مقدار قابل توجهی سبوس می باشد. از این نمونه معمولا در پخت شیرینی های خوشمزه و همچنین گز استفاده می شود.

آرد جوانه گندم و یا آرد مالت

برای تهیه این نوع آرد، ابتدا گندم جوانه زده را در زیر نور آفتاب خشک کرده و سپس آن را آسیاب می کنند. این flour فقط از دو قسمت گندم تهیه می شود: آندوسپرم (نشاسته) و جوانه گیاه. آرد جوانه گندم معمولا در پخت کلوچه، سوهان، سمنو و حلوا مورد استفاده قرار می گیرد.

آرد گندم کامل

نام دیگر این مدل آرد سبوس دار است که در تهیه و پخت نان های سنگگ مورد می توان از آن استفاده کرد. سبوس کلی این آرد پایین است و به همین جهت رنگ آن مایل به قهوه ای تیره است. در زمان تولید این مدل آرد از تمامی قسمت های گندم مانند: آندوسپرم، پوسته و جوانه استفاده می شود.

آرد برنج

این نمونه همانطور که از اسمش پیداست از برنج تهیه می شود. مراحل تولید این مدل آرد به گونه ای است که ابتدا شلتوک برنج را برداشت کرده و پوسته آن را به کارخانه شالیکوبی و یا همان برنج کوبی می برند.

تا تمامی برنج از پوسته خارج شود. بعد از طی کردن این فرآیند برنج سفید تولید می گردد. در زمان برنج کوبی احتمال شکسته شدن دانه های برنج بالا است و به همین دلیل برای جداسازی این دانه ها از فرآیند الک کاری استفاده می کنند.

در صورتی که دانه های برنج به صورت کامل خرد نشوند، محصولی با نام خرده برنج روانه بازار می شود.

خواص آرد گندم برای پوست + طرز تهیه ماسک گندم

آرد گندم دارای خواص مفیدی برای حفظ سلامت پوست است. استفاده از این ماده شما را قادر می سازد تا رطوبت اولیه پوستتان را جبران کرده و به پوستی درخشان و روشن دست یابید.

اگر به دنبال استفاده از این ماده برای پوست خود هستید. مقداری آرد گندم را با آب یا روغن گل رز ترکیب کنید. سپس مخلوط به دست آمده را روی پوست صورت یا حتی دست ها و پاهایتان بمالید و صبر کنید تا به مدت چند دقیقه روی پوستتان باقی بماند.

سپس نواحی مورد نظر را با آب بشویید تا کاملا خشک شود. با انجام مداوم این کار پس از مدتی پوستی درخشان تر خواهید داشت.

آرد گز چه آردی است؟

آرد موجود در گز همان آرد گندم است که در سطوح بالاتری تصفیه می شود. به همین دلیل سفید تر و براق تر به نظر می رسد و معمولا به آن آرد سه صفر یا آرد نول می گویند.

این مدل آرد حاوی مقدار قابل توجهی سبوس است اما در صنعت نانوایی مورد استفاده قرار نمی گیرد و برای پخت نان گزینه مناسبی نیست. آرد گز نقش بسیار مهمی در تولید گز آردی دارد و نقش مهمی در کاهش آلودگی گز دارد.

آرد گندم چیست؟

آرد گز

در زمان تولید گز آردی اصفهان لازم است تا میزان کیفیت آرد گز، زیر نظر کارشناسان مربوطه و با رعایت تمامی استانداردهای بهداشتی مورد تایید قرار گیرد.

در مجموعه گز نیکومنش ما از صفر تا صد فرآیند ساخت گز را با پیشرفته ترین و استاندارترین ماشین آلات صنعتی و مدرن انجام می دهیم. هدف ما کیفیت و رضایت مشتری در زمان مصرف این خوراکی خوشمزه است.

ته مانده آرد موجود در گز را دور نریزید!!

بسیاری از افراد بعد از خرید گز اصفهان و مصرف کامل آن ته مانده آرد موجود در جعبه گز  را دور می ریزند. اما دور ریختن این آرد هم از لحاظ شرعی درست نیست و هم از دید اقتصادی.

اما با ته مانده آرد گز چه چیزی می توان درست کرد؟ اگر به دنبال پخت سمنو و حلوا هستید، با استفاده از ته مانده آرد گز می توانید، حلوا و سمنوی خوشمزه ای درست کنید.

آرد سفیدی که در داخل جعبه گز وجود دارد، طعم و خواص بی نظیری به همراه دارد.

به همین جهت بسیاری از کارگاه های قنادی برای خوش طعم تر شدن محصولات خود از باقی مانده آرد گز در زمان پخت انواع : کیک، کلوچه و یا شیرینی استفاد می کنند. پس به جای دور ریختن ته مانده این آرد، یا آن را به یک کارگاه قنادی بدهید و یا خودتان در زمان پخت چیزهایی که می توان با آن درست کرد، استفاده نمایید.

6 ویژگی آرد مرغوب در ایران

برای شناسایی آرد درجه یک، آشنایی با ویژگی های آن بسیار مهم است. در اینجا ویژگی های اصلی آرد با کیفیت ذکر شده است:

  1. رنگ سفید و ثابت : آرد با کیفیت بالا دارای رنگ سفید و یکنواختی است.
  2. اندازه و شکل یکنواخت ذرات : ذرات آن باید به یک اندازه و شکل باشند تا بهترین نتیجه را در زمان پخت از خود نشان دهد.
  3. طعم و عطر مطبوع : flour با کیفیت باید طعم و عطر دلپذیر و طبیعی داشته باشد.
  4. سطح رطوبت مناسب : آرد مرغوب با حفظ سطح رطوبت مناسب، کیفیت خود را در مدت زمان نگهداری حفظ می کند.
  5. ترکیب متعادل پروتئین، چربی و کربوهیدرات : برای کسب نتیجه خوب در زمان پخت و پز، آرد با کیفیت باید دارای ترکیب نسبتاً مساوی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات برخودار باشد.
  6. ظرفیت خمیرسازی مناسب : برای دستیابی به نتایج مورد نظر در زمان پخت نان، کیک و سایر محصولات، آرد مرغوب باید دارای ظرفیت خمیرزایی مناسبی باشد.
آرد گندم مرغوب

بهترین آرد در ایران

چکیده کلی و پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با آرد و کاربرد آن در تولید انواع محصولات مختلف آشنا کنیم.

در زمان های گذشته آرد را در کارخانه ها و همچنین با دخالت دست تولید می کردند. اما به دلیل محدودیت منابع، فرآیند آسیاب آرد با استفاده از سنگ منجر به وجود سنگریزه ها و آسیب رساندن به دندان ها می شد.

این سنگ ها برای به هم ساییده شدن نیاز به توان و انرژی بالایی داشت تا دانه های بین آنها آسیاب شوند. پس از مدتی انجام این کار و چرخاندن این آسیاب ها توسط چارپایانی مانند: اسب و قاطر انجام شد و فرآیند تولید آرد برای انسان کمی راحت تر گردید.

با ظهور آسیاب‌های بادی و آبی این کار وارد فاز بسیار حرفه ای تری گردید. امروزه تمامی تولید آرد گندم با استفاده از فناوری آسیاب های بادی و آبی در جهان انجام می شود.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله آگاهی بسیار خوبی از تاریخچه آرد گندم و نحوه تولید آن به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *