مقاله

خواص سفیده تخم مرغ و نقش آن در تولید گز اصفهان

تخم مرغ یک وعده غذایی بسیار محبوب و پرمصرف به ویژه برای صبحانه است. تخم مرغ را می توان یک جایگزین بسیار مناسب به جای مصرف گوشت قرمز انتخاب کرد.

مصرف بیش از یک تخم مرغ کامل در روز را می توان به عنوان یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفت. در حالی که سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است، اما نباید از ارزش غذایی زرده آن غافل شد.

در یک تخم مرغ بزرگ، سفیده حاوی 3.6 گرم پروتئین و زرده حاوی 2.7 گرم پروتئین می باشد. این بدان معنی است که تقریباً 60 درصد از محتوای پروتئین تخم مرغ در سفیده و 40٪ باقی مانده در زرده است.

در این مقاله از وبسایت گز نیکومنش با ما همراه باشید تا در رابطه با خواص سفیده تخم مرغ و کاربرد آن در تولید گز اصفهان مطلع شوید.

ارزش غذایی سفیده تخم مرغ چه مقدار است؟

سفیده تخم مرغ حاوی 3.6 گرم پروتئین خالص است و شامل 8 اسید آمینه حیاتی مورد نیاز بدن از جمله: والین، لوسین، ایزولوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین و تریپتوفان می باشد.

همچنین این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌های A، E، K، B12، ریبوفلاوین و اسید فولیک است که برای رشد و تقویت ماهیچه‌ها می توان از آن استفاده کرد. اگر بخواهیم نگاهی بر کاربرد این ماده غذایی بیندازیم.

به طور کلی می توان در مواردی مانند:

  • تقویت عضلات بدن به ویژه برای بدنسازی
  • به جهت استفاده در مراکز درمانی و بیمارستان ها
  • یک جایگزین بسیار خوب برای افرادی که حسایت به مصرف سایر پروتئین ها مانند: شیر و یا نان را دارند.
  • رژیم های غذایی گیاه خواری

استفاده کرد.

آیا مصرف تخم مرغ تاثیری در کمبود آهن بدن دارد؟

اشخاصی که از فقر آهن در بدن خود رنج می برند و در طول روز ممکن است که به سردردهای مزمن به دلیل کمبود انرژی لازم در بدنشان مبتلا شوند. می توانند از این ماده غذایی ارزشمند استفاده کنند تا مشکل کمبود آهن در بدن خود را تا حد بالایی جبران نمایند.

با مصرف حداقل یک بار تخم مرغ در هفته و گنجاندن آن در وعده غذایی، می توانید یک برنامه سالم را انتخاب کنید.

خواص شگفت انگیز سفیده تخم مرغ برای پوست و مو

سفیده تخم مرغ می تواند خواص بسیار بالایی برای پوست مو ایجاد کند به همین جهت افرادی که به دنبال استفاده از ماسک های صورت و یا شفاف سازی پوست صورت خود هستند، نباید از مصرف آن غافل شوند.

رفع موهای زائد صورت با مصرف سفیده تخم مرغ

استفاده از سفیده تخم مرغ روی صورت و استفاده از دستمال برای برداشتن آن پس از چند دقیقه می تواند به طور موثر موهای ریز را از بین ببرد و پوست شما را روشن و تمیز کند. یکی از مزیت های مهم این روش تطبیق پذیری آن است، زیرا می توان از آن در تمام نواحی صورت از گوشه لب گرفته تا پیشانی و اطراف چشم استفاده کرد.

برای استفاده از این روش، کافی است سفیده تخم مرغ را با انگشتان دست یا یک برس کوچک روی صورت خود بمالید، سپس یک حوله کاغذی روی آن قرار دهید و دوباره آن را با سفیده تخم مرغ بپوشانید تا کاملا در نواحی صورت شما پخش شود.

پس از خشک شدن کامل، دستمال را به آرامی از روی صورت خود بردارید و با موهای زائد خود خداحافظی کنید.

بستن منافذ باز در پوست

برای به حداقل رساندن منافذ باز روی پوستتان، از سفیده تخم مرغ استفاده کنید. خواص مرطوب کنندگی موجود در سفیده تخم مرغ می تواند به بسته شدن و کاهش اندازه این منافذ کمک کند.

با ترکیب یک قاشق چای خوری سفیده تخم مرغ با یک فنجان آب لیمو طبیعی را مخلوط کنید، سپس آن را به آرامی روی پوست خود بمالید. پس از 15 دقیقه پوست خود را با آب گرم بشویید و صورت خود را به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید.

اگر می خواهید نتیجه بهتری از این روش دریافت کنید، توصیه می شود که 2 بار در هفته این کار را انجام دهید.

تاثیر بسیار بالا در درمان پف چشم

سفیده تخم مرغ را با انگشت اشاره به نواحی متورم اطراف چشم بمالید. قبل از اینکه چشمان خود را با آب ولرم بشویید و خشک کنید، کمی صبر کنید تا به کلی خشک شود. در آخر ناحیه مورد نظر را با روغن نارگیل به آرامی ماساژ دهید. با انجام این روش پف چشمان شما از بین خواهد رفت.

کاهش چربی پوست سر با سفیده تخم مرغ

در پاراگراف بالا به فواید سفیده تخم مرغ برای بین بردن چربی پوست صورت اشاره کردیم. جالب اینجاست که این ماسک طبیعی توانایی کاهش چربی پوست سر را هم دارد.

اگرچه بوی سفیده تخم مرغ روی سر ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشد، اما تاثیر بسیار موثری در کاهش چربی پوست سر دارد. سفیده تخم مرغ فولیکول های مو را سفت می کند و از ترشح بیش از حد چربی در سطح پوست سر جلوگیری می کند.

برای ساخت یک ماسک خوب برای کاهش چربی پوست سر، یک سفیده تخم مرغ را با یک قاشق غذا خوری عسل و 5 قطره عرق اسطوخودوس ترکیب کنید. سپس این ترکیب به دست آمده را به مدت 10 دقیقه روی سر خود قرار دهید.

بعد از 10 دقیقه موهای خودتان را با آب ولرم و شامپوی ملایم بدون سولفات بشویید. انجام این کار برای افرادی که از چربی پیاز مو و پوست سر خود رنج می برند، بسیار موثر است.

خواص سفیده تخم مرغ چیست؟

خواص سفیده تخم مرغ برای مو

لاغری و کالری سوزی با خوردن سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ به دلیل داشتن کلسترول پایین، کالری کافی، پروتئین مناسب و سهولت آماده سازی، یکی از بهترین مواد غذایی برای گنجاندن در برنامه رژیم کاهش وزن است.

ترکیب کالری کم و پروتئین بالا در سفیده تخم مرغ باعث ایجاد احساس سیری می شود و به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، اجازه می دهد کالری کمتری در طول روز مصرف کنند.

همچنین، این ماده غذایی یکی از بهترین گزینه ها در کنار سبزیجات و حبوبات است. اگر به دنبال یک گزینه غذایی سالم و کاربردی هستید، مصرف سفیده تخم مرغ را فراموش نکنید. با ترکیب این ماده غذایی به همراه سبزیجات و گوشت می توانید وعده های غذایی مناسبی را درست کنید.

مطالعات علمی نشان داده که مصرف این محصول منجر به سیری طولانی مدت می شود. این ماده غذایی به جهت تحریک هورمون های محرک سیری، افزایش سطح انرژی، بالا بردن فعالیت متابولیک معده تاثیر شگرفی دارد.

نقش سفیده تخم مرغ در تولید گز اصفهان

سفیده تخم مرغ یکی از ترکیبات مهم در ساخت گز است. برای هم زدن سفیده تخم مرغ از دستگاه ها و ماشین آلات بسیار پیشرفته ای استفاده می شود. این دستگاه ها شبیه پارو است و قابلیت هم زدن مقدار زیادی سفیده تخم مرغ را دارد.

پس از هم زدن، سفیده تخم مرغ به یک کف سفید کرکی تبدیل می شود که در تهیه گز و سایر شیرینی ها استفاده می شود. افزودن تخم مرغ نه تنها ارزش غذایی گز را افزایش داده، بلکه عمر مفید آن را نیز بالا می برد.

در گذشته جدا کردن سفیده از زرده به صورت دستی انجام می شد، اما امروزه دستگاه های تخصصی این کار را انجام می دهند و از نظر بهداشتی و کارایی از روش های سنتی پیشی گرفته اند.

در گروه تولیدی گز نیکومنش اصفهان از بهترین دستگاه ها و ماشین آلات حرفه ای برای تولید و پخت گز استفاده می شود تا مصرف کنندگان عزیز بهترین کیفیت را از خرید گز اصفهان تجربه کنند. از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید، بسیار سپاسگذاریم.

یک نظر در “خواص سفیده تخم مرغ و نقش آن در تولید گز اصفهان

  1. بهترین گز اصفهان گفت:

    از مطالعه این مقاله لذت بردم. واقعا نمیدونستم که تخم مرغ چه خواص زیادی برای پوست مو و بدن انسان داده. مرسی از ارائه این محتوای خوب گز نیکومنش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *