مقاله

طریقه نرم کردن گز سفت شده + روش نگه داری گز

طریقه نرم کردن گز سفت شده

قبل از اینکه صحبتی در رابطه با طریقه نرم کردن گز سفت شده به شما ارائه کنیم باید نگاهی به این داستان کوتاه بیندازیم.

در زمان جنگ چالداران که در میان ارتش صفوی و همچنین امپراطوری عثمانی شکل گرفت. شاه اسماعیل در تامین کردن خوراک ارتش خود دچار مشکلاتی بود.

چرا که اقوام ترک در شمال غربی کشور به شاه اسماعیل گندم نمی فروختند و اگر میخواست این گندم و یا گوشت را به شهر تبریز ببرد قطعا با مشکلات بسیار زیادی در طول مسیر مانند: حمله راه زنان و یا خرابی و فاسد شدن این محصولات مواجه می شد.

به همین جهت به آشپزهای دربار خود دستور داد تا خوراکی را تولید کنند که سبک باشد و از لحاظ توان بدنی بتواند نیروی سربازان را تامین کند.

تنها خوراکی خوشمزه که در آن زمان میان مردم مرسوم بود حلوا چوبه نام  داشت. این خوراکی خوشمزه در کنار طعم و خواص خوبی که داشت، در زمان مصرف کمی سفت و خشک بود.

به همین جهت ممکن بود که در زمان مصرف به ذائقه خیلی از مردم و یا سربازان آن زمان خوش نیاید. در طی سال ها و با گذشت زمان این خوراکی خوشمزه طعم خود را کم کم به طعمی دلنشین تر تغییر داد.

که نام امروزی این محصول خوشمزه گز است. پس از تولید گز در ایران آهسته آهسته میل مردم به سمت خوردن گز نرم سوق پیدا کرد و به همین جهت در زمان شاه عباس صفوی گز اصفهان با یک دستور عمل خاص پخته می شد.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا راه حل های بسیار خوبی را برای نرم کردن گز سفت شده به شما ارائه کنیم.

دلیل اصلی سفت شدن گز چیست؟

امروزه اهمیت و طول عمر مواد غذایی به اندازه ای بالا رفته است که حتی بسیاری از تولید کنندگان محصولات غذایی در کشورهای اروپایی هم به دنبال بالا بردن میزان استاندارد محصولات خود هستند.

به طور معمول اگر رطوبت گز از حد 5 درصد عبور کند، گز کمی خشک می شود. همچنین اگر گز در مدت زمان بسیاری در معرض نور خورشید و یا گرما قرار بگیرد به مرور زمان کیفیت و رطوبت اصلی خود را از دست می دهد. اما چاره این کار چیست و باید برای این کار چه راه حلی انجام داد. چاره کار بسیار مشخص است.

راه حل اصولی برای پیشگیری از خشک شدن گز

همیشه بهترین راه حل برای هر کاری حذف صورت مسئله است. مثلا اگز به بازار بروید و گز تازه خریداری کنید به احتمال بسیار زیاد تا قبل از سفت شدن آن به دلیل طعم و کیفیتی که دارد در سریع ترین زمان ممکن مصرف خواهد شد.

پس در گام اول سعی کنید که در زمان خرید گز حتما گز تازه خریداری کنید. پیشنهاد ما خرید مستقیم گز اصفهان از کارخانه تولید گز است. امروزه بسیاری از تولید کنندگان محصولات مواد غذایی دارای یک بستر اینترنتی و یا آنلاین برای خرید محصولات خود هستند.

گروه تولید گز نیکومنش هم توانسته تا علی رغم این همه تلاش در سال های متوالی در کنار بالا بردن کیفیت محصولات و رضایت مصرف کنندگان خود سریع ترین و بهترین روش های ممکن را برای خرید گز چه در شب یلدا و یا در تمامی ایام سال ارائه کند.

اگر به دنبال خرید گز با کیفیت و مرغوب برای پذیرایی و یا به جهت سوغاتی دادن به عزیزان خود هستید، کافی است که طعم گز نیکومنش اصفهان را یکبار تجربه کنید.

در کنار سایر فروشگاه های حضوری که ما در ایران داریم تمامی محصولات ما با همان قیمت از تولید تا مصرف در وبسایت فروشگاهی ما قرار دارد و کلیه این محصولات هر روز با بهترین متد آزمایشگاهی تولید می شوند. 

اما از بحث اصلی دور نگردیم و به شما چند راه حل برای نرم کردن گز سفت شده ارائه کنیم.

یکی از مهمترین نکات بعد از خرید گز اصفهان محل نگه داری این محصول هست.

چرا که اکثر ما شاید مکان مناسبی را برای نگه داری این خوراکی اصیل و خوشمزه انتخاب نکنیم و همین موضوع باعث شود تا گز به مرور زمان کیفیت و مرغوبیت خود را از دست دهد.

یکی از مهمترین نکات برای نگه داری هر مواد خوراکی به جهت کاهش تبخیر آب آن نگه داری در ظروف استاندارد با دمای پایین است. یکی از ساده ترین مثال ها برای این موضوع خشک شدن لباس در مکان های گرم است.

توصیه ما به عنوان یک تولید کننده گز مرغوب در ایران این است که حتما گز را در یک ظرف درب بسته قرار دهید و سپس آن را داخل فریزر بگذارید. انجام این روش در زمان نگه داری گز معجزه کننده است.

اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که ماندگاری یک گز لقمه ای بیشتر از گر آردی است. به همین جهت بازهم توصیه می کنیم بسته به میزان مصرف خود خرید گز را انجام دهید. چرا که هر ماده غذایی و یا تولیدی تازه طعم دلنشین تری دارد.

گز سفت شده

نرم کردن گز سفت شده با متد نیکومنش

در گام اول باید خیال شما را راحت کنیم که با انجام این روش ممکن است که گز شما مانند روز اول نرم نشود. اما با انجام آن نتیجه مورد نظرتان را خواهید گرفت.

در گام اول مقداری گلاب را با فرچه قنادی استاندارد و پاکیزه در سطح گز سفت شده بمالید. نه به اندازه ای که گز خیس شود، فقط کافی است که کمی رطوبت به آن برسد.

سپس گزها را در یک ظرف کاملا دربسته قرار دهید و در داخل ماکروفر یا شوفاژ قرار داده تا پس از چند دقیقه گرم شود. حتما مراقب باشید که حرارتی که گز را روی آن قرار می دهید نباید به اندازه ای باشه که رطوبت گز تبخیر شود و مانند یک تکه چوب خشک تبدیل گردد.

پس از چند دقیقه گز را از ظرف خود خارج کنید و از این معجزه و روش منحصر به فرد استفاده به عمل آورید. این روش در حال حاضر یکی از بهترین روش های موجود و کاربردی برای نرم کردن گز سفت شده است.

اگر هم شما راه حل و یا نکاتی را برای نرم کردن گز دارید در پایین همین مقاله برای ما ذکر کنید تا به بررسی دقیق تر این موضوع بپردازیم.

علت سفت نشدن گز آردی

سوال بسیاری از کاربران از ما: من گز خانگی درست کردم ولی خیلی نرم شده چگونه کمی سفتش کنم؟

بسیاری از کاربران و مشتریان ما سوالات بسیار زیادی در رابطه با تولید گز و یا پخت آن در خانه از ما دارند. چرا که بیشتر مردم دوست دارند همیشه خودشان یک محصول را بر اساس ذائقه و طعم آن بچشند.

با این وجود این سلیقه کاربران برای ما بسیار محترم است. اما اگر شما در منزل خود گزی را پختید و آن گز کیفیت و مرغوبیت مورد نظرتان را نداشت.

بهتر است که در مرحله اول کمی اطلاعات جامع تری در زمینه پخت این خوراکی دلنشین کسب کنید. مثلا باید بدانید که رطوبت گز باید چیزی نزدیک به 4.5 تا 6 درصد باشد تا یک گز استاندارد و مرغوب بتوان به آن گفت.

اگر میزان رطوبت موجود گز در این محدوده نباشد بدون شک گز یا کمی سفت شده یا به کلی نرم خواهد شد. برای تشخیص این موضوع لازم است تا در زمان تولید گز خانگی و یا اضافه کردن سایر ترکیبات به آن کمی با دست به پشت گز مخلوط شده ضربه بزنیم

اگر مواد اولیه گز به دست شما بچسبد یعنی لازم است تا گز کمی حرارت ببینید و یا بیشتر هم زده شود.

اما در صورتی که به دست شما نچسبد آماده اضافه کردن سایر ترکیبات به آن است. با انجام این کار شما از شل شدن بیش از حد گز جلوگیری خواهید کرد.

اما در صورتی که گز را تولید کردیم اما متوجه شل شدن دوباره آن نشدیم، اکنون راه حل چیست؟ برای انجام این کار باید دوباره گز را گرم کنید و یا پشت دستتان در هر دو دقیقه به مواد اولیه گز بزنید، تا زمانی که به دست هایتان نچسبد.

لازم است تا در زمان انجام این کار حتما گز را هم بزنید تا متوجه خشک بودن سطح آن شوید. در غیر اینصورت گز خشک شده و وسط آن هم شل خواهد شد. توصیه ما این است که گزی درست کنید که خیلی نرم نباشد، چرا که مغز پسته اگر تا حد بسیار زیادی در آن خیس بخورد موجب بد طعم شدن و یا حس تردی بیش از اندازه در زمان خوردن آن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *